Gratis publiciteit: schrijf een persbericht
Om gratis publiciteit voor je product, evenement of ander nieuwsfeit te krijgen, is het schrijven van een persbericht een van de beste manieren.
Gratis publiciteit: bepaal je doelgroep
Belangrijk daarbij is om vooraf te bepalen: voor wie is jouw nieuws interessant? Wie wil je met je persbericht bereiken? Schrijf je over een hardloopevenement voor recreanten en wedstrijdlopers, dan is dat nieuws voor veel mensen interessant. Dan stuur je het persbericht niet alleen naar lokale kranten en websites, maar ook naar hardloopbladen- en websites. Schrijf je over een nieuw supersonisch hardloophorloge, dan stuur je je persbericht juist alleen naar websites en andere media die over hardlopen of sport in het algemeen schrijven. Hoe relevanter je je doelgroep kiest, hoe groter de kans dat iemand jou die gratis publiciteit gunt.
Belangrijke voorwaarden van een persbericht
De belangrijkste voorwaarde van een persbericht is dat het nieuws bevat. Zonder nieuws heeft het geen zin om een persbericht te schrijven en te sturen. Zonde van de tijd. Zorg daarom voor een aansprekende titel en maak in de eerste alinea meteen duidelijk wat het nieuws is. Een journalist of redacteur die het persbericht ontvangt, scant de kop en de eerste alinea en bepaalt daarna al snel: interessant of niet interessant? Het is dus belangrijk om meteen met de deur in huis te vallen. Beantwoord daarom in de eerste alinea de vragen ‘Wie?’, ‘Wat?’, ‘Waar?’, ‘Waarom?’ en ‘Wanneer’. Daarmee vergroot je de kans op gratis publiciteit. Probeer ook quotes toe te voegen aan het bericht, die maken de tekst nog fijner en makkelijker om te lezen.
Gratis publiciteit: schrijf je persbericht foutloos
Schrijf het persbericht vervolgens met een duidelijke opbouw en gebruik tussenkopjes. Daardoor is het verhaal beter scanbaar en is de kans groter op gratis publiciteit. Daarnaast is de kans bij een goede opbouw groter dat een redacteur of journalist besluit het bericht in zijn geheel over te nemen. En niet onbelangrijk: schrijf de tekst foutloos. Taal- of tikfouten zorgen ervoor dat het persbericht zijn waarde verliest. Lees je persbericht daarom ook goed na. Of beter nog: laat het door iemand anders lezen. Dat verkleint de kans op slordigheden in je persbericht en gratis publiciteit ligt dan eerder voor de hand.
Zorg voor een goede foto bij een persbericht
Bij een goed persbericht hoort goed beeldmateriaal. Een goede foto is dus erg belangrijk om gratis publiciteit te krijgen. Behalve dat het voor de ontvanger en plaatser van het persbericht minder tijd kost (die hoeft dan niet op zoek naar een foto), komt een persbericht ook veel serieuzer en professioneler over. Dus kies voor een goede relevante foto in hoge resolutie (minimaal 2 mb) en kies ervoor om mensen op de foto te plaatsen. Kies het liefst niet voor stockfoto’s, die maken afbreuk aan de boodschap die je wilt vertellen. Ook voor social media ben je op deze manier interessanter.
Aanvullende gegevens
Onder het persbericht is ruimte voor de contactgegevens van de persoon of personen die de journalist eventueel kan bellen of mailen. Daar is ook ruimte voor een beschrijving van de foto en daar kun je laten weten hoe het zit met de copyright van de foto.
Bekijk bij mijn portfolio voor een voorbeeld van een persbericht waarmee ik voor gratis publiciteit heb gezorgd.